söndag 18 mars 2018

KOlossalt mycket kring ett husdjur

Husdjur håller sig många med.
Hund, katt, kanin eller fågel. Tidningar finns för dem.
Men kor är inte lika vanligt.
Husdjur är en specialtidning för de som har kor.
Undertiteln förtydligar: ”Tidningen för mjölkföretagare”.

Den lilla underraden för är viktig för att skilja från med. Här handlar det om kor, odling och produktionen. Företagaren och människan kommer fram i mindre del.
På omslaget lyser dock en, Ola Danielsson i Nykil utanför Linköping, och han finns med i det inledande reportaget (ovan). Årets tredje skörd väntade han till sent på hösten med att packa in.
Danielsson ingår i temat i detta nummer - foderodling - på 26 sidor.
En till lyfts fram i avdelningen Avel: Christer Samuelsson i Askeby utanför Linköping. Han kräver långsiktighet och bra kor för att lyckas. Med 35 år i branschen vet han.
Andra mjölkföretagare finns olika platser i tidningen i mindre porträtt och roll i texterna.

Mjölk är gott och nyttigt. Men få vuxna har väl inte druckit ett glas vit mjölk sedan de var barn.
Antalet kor i Sverige minskar oroande mycket. I fjor fanns 323 440 kor. Det är kring 102 000 färre än år 2000.
Ändå dricker vi mer mjölk och nyttjar andra mejerivaror. Varje kossa levererar också lite mer än förr, men det är importen som håller konsumtionen uppe.
En del i det kommer fram i reportaget Inspiration från Holland (ovan). Här på en gård finns himmelriket för kor. Ljust och luftigt i stallet, gott om utrymme och ätplatser, bra liggbås och nyttigt foder att äta. Här gillar man inga robotar utan människans närvaro är viktig. På en bild sniffar odlaren själv på en ”lasagnelimpa” som kossorna sen ska få (ovan t h).
Trivseln i det här stallet gör det fullt möjligt för varje ko att leverera 12 000 kilo mjölk per år.

Tidningen Husdjur mår också bra.
- Tidningen har funnits i 70 år och firade förra året. Den får enastående resultat i läsvärdesundersökningar och är en av Sveriges mest uppskattade facktidningar enligt vår undersökning, säger Mette Rehnström som är marknads- och kommunikationschef i husdjursföreningen Växa som ger ut tidningen.
Nu är konkurrensen kanske inte så skarp. Bara mjölkproducenter är intresserade av ämnet.
Men annars skulle det gå att ”populärisera” flera artiklar med lite andra rubriker och bilder.
Försök görs med lättsamma rubriker: Äntligen - packat och klart (höstens skörd klar), Allt mer poppis böna (åkerbönan), Gör ett klipp! (ta prov på odlingen), Populära lusern (en trend i vallodlingen. Ovan.). Kor vi minns är också en lättsam sida.

Annars är det odlingar, maskiner med muskler – och kor. Liggande, stående eller med varma ögon riktade mot läsaren.
Längre bak under Föreningsnytt kommer tjurarna fram också. Ståtliga och vältrimmade visas de upp för bedömning.
VR Funk är en ny tjurfar från en gård i Habo som säkert har förväntningar på sig om att leverera perfekta avkommor. På bilderna syns att någon tar tag i tjurens nosring och lyfter upp huvudet för rätt ställning. Rak över ryggen, benen rätt, höger fram lite framför motstående och höger bak lite bakom motstående, om jag tyder det rätt. Det är nog inte helt lätt att vara tjur och posera perfekt och bli fotogenisk (ovan).

Tidningen söker nu en ny chefredaktör. Layoutmässigt kommer nye chefen till ett dukat bord. Formen görs av tidningskollektivet A4 och de är alltid skickliga. Vissa signaler känns igen från andra tidningar från dem, även i Husdjur.
Omslaget är snyggt. Vit bakgrund, logon Husdjur. med punkt efter. En klar och tydlig signal som når läsaren direkt. Runda plattor, en häcksax och en ko och ett streck med en pil är grafik som lättar upp.
På bild poserar en belåten företagare. Rubrikerna är inte några ”kioskvältare” och kunde gjorts med lite annat ordval.
Nu lyser och lockar förstås inte tidningen i något ställ med andra tidningar. Den når bara prenumeranter.

Bilderna är det inte helt lätt att göra något med. På två uppslag dras de över mittvecket: en traktor som samlar in höstens skörd och avelsbonden som står i ladugården (ovan).
I stället finns flera mindre bilder på varje uppslag och med texter i korta block känns det ända inte plottrigt.
Reportagetexterna är lätta i anslaget. I fackartiklarna är ordvalet lite tyngre, vilket kan speglas i den här rubriken: Högre smältbarhet i ensilaget ger bättre mjölk. Mjölkföretagaren är förstås insatt i orden.
Ett snyggt uppslag är guiden där vallmästare redogör för hur de jobbar (nedan).
Med limmad rygg och fint vitt papper syns att ambitionen är att göra en snygg tidning trots lite tunga förutsättningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar