måndag 26 februari 2018

Tema i innehåll blev ett helt nytt tidningsnamn

Det är inte varje dag det kommer ut en ny tidning.
Men när ”Nya” dyker upp över logon foodies så fångas blicken.
Nu är det ingen ny titel, utan ett knep att sälja på ett tema.
Under logon står i små bokstäver Bagaren och Kocken.
Så heter tidningen, som nu också fått en uppdatering i formen.
Reklam för egna produkter

Detta kan vara en signal på att Bagaren och Kocken inte är en titel som fångar läsarna. I stället lyfts ett tema fram.
- Det är okonventionellt, men vi hoppas att det förtydligar vad vi vill förmedla, säger AD Helene Lissman. Det är fortfarande tidningen Bagaren och Kocken, men med lite mer läsning.
Namnet Bagaren och Kocken är inte bara en tidning, utan står för en hel verksamhet. Det är en av de större nätbutikerna för köksmaskiner och redskap till köket. Tidningen är en del i marknadsföringen.
Sambandet lyser tydligt i många egna annonser. En del utformade så det nästan kan uppfattas som ett reportage.

Foodies var en uppmärksammad svensk dokumentärfilm 2015 om matbloggare och självutnämnda gourmeter som reste världen runt och frossade i extrema matupplevelser. De kallades foodies och deras liv och upplevelser ifrågasattes.
Här kommer ett helt magasin på motsatsen med titeln ”Smart mat för foodies”.
Läckert, nyttigt, färgstarkt snyggt och paketerat på ett lättsamt sätt.

Största temat i tidningen är zero waste – ett ganska nytt och trendigt ord i matvärlden. Här handlar det om människor som gjort det till en livsstil att inte lämna något avfall efter sig.
Allt från vad de köper in, var de handlar, själva för-
pack-
ningen, hur det bärs hem och hur varorna konsumeras.
Mycket tänka på. 10 budord att kunna är en början, fyra grundpunkter för att bli matsmart är bra att plugga in och kan leda till noll svinn. Fyra matproffs ser tips om att bli klimatsmart. 101 tips som hjälper dig att ta tillvara maten är lite mastigare att ta till sig (ovan).
Detta är några av rubrikerna som ska visa vägen för läsarna.
Jag skrev om Bagaren och Kocken när den kom ut. Pigg och snygg redan då och den nu uppdaterade formen lyfter ännu mer. Starka färger i bilder, korta texter, tempofyllt presenterat. Mest är det matbilder, människor kom-
mer fram i mindre del.

Största personreportaget är om ett hembesök hos matbloggarna David och Luice (ovan). De bor, inte helt oväntat, trendigt på söder i Stockholm. Med tre barn lever de efter en grön linje, lagar helvegetariskt hemma med bland annat krämig ärt- och broccolisoppa, latmanslinser, blomkål- och linssallad eller allt på en plåt med medelhavsgrönsaker och halloumi…
Bilderna på rätterna är ganska små, men ser läckra ut. Text med intervju och recept dominerar de fem sidorna.

Matgeek, som egentligen heter Johan Hedberg, och är en liten guru i youtube, ger sina tips på att få maten att hålla längre. Här har blivit en miss i rubriken: Släng mindre med hälp av vakuum.
Det ska förstås vara hjälp… (ovan).
 
En mindre intervju finns med Marie Skogström (ovan), kändis i mat-tv, bland annat som Dessertmästaren och deltagare i Kockarnas kamp.
Krönikören Mattias Kristiansson berättar om hur han blev totalfrälst helvegan.
Resten är mat i text och bilder.

Den grafiska stilen är lekfull och klart ”tjejig”. Målgruppen läsare är också yngre kvinnor.
Rubrikstilarna är många olika och i lite ovanliga typsnitt, men är inte svårlästa. Flera stilar efterliknar handritat.
Texterna är mest recept i typsnittet seriffer, som jag oftast klagar på som svårläst – men inte här!
Här fungerar den bra med lite mera svärta och ibland i större grad och avstånd mellan raderna.
Texterna i reportagen har ett lite blekt typsnitt, men helt läsbart trots att de i flera fall ligger på svag bakgrund i färg.

Bilderna fångar och frestar. Läckra rätter på tallrikar. Mycket grönt och med lite rött. Riktigt frestande är de sju sidorna på temat Krispigt och Knaprigt (ovan). Godbitar som lätt smälter i munnen. Ingredienserna är inte alltför svåra att hitta och en nybörjare kan nog prova på med lyckat resultat. På bilderna ser det fint och hemgjort ut.
Visst är det reklam och marknadsföring för ett företag och deras produkter, lätt kamouflerat som en redaktionell tidning. Men de gör det på ett smart sätt.

Längst bak kommer en sida med en vink om vad nästa nummer innehåller: Årets bästa grillar, sommarens bästa grillviner, fixa sommarfesten, lyxiga drinkar med tilltugg…
Här känns det som om innehållet är en återgång till formulär 1 A.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar