måndag 6 november 2017

Snygg EXPOnering - men ingen vinnare

Den som vill vinna ett pris måste förstås exponera sig.
EXPO är en tidning som gärna vill vinna ett pris.
För tidningar finns fler tävlingar. Två är Svenska Publishingpriset och Designpriset.
Expo var nominerad i båda, men nådde inte riktigt fram.
Men det är ett snyggt magasin som tävlade i en tuff konkurrens.

Formatet är lite större än A5 och ligger mera åt en boktidning med ett tjockare omslag.
Jag kan gilla formatet; det ligger behändigt i handen och är oftast lättläst.
Expo klarar båda punkterna bra.
Den här typen av magasin passar bra när man vänder sig till en viss målgrupp och inte och inte är så kommersiellt inriktad.
Expo är en stiftelse, grundad 1995, med syfte att ”upplysa allmänheten om rasism och främlingsfientlighet”.

Rött och svart är signaler på omslaget, nog helt beroende på att huvudartikeln handlar om extremhögerns kamp för att hamna i rampljuset.
På insidorna är dock gult signalfärgen. Ett gult kryss dyker ofta upp, plattorna är många och gult används för att öppna avdelningarna Ingång, Agenda och Kultur.
En helt gul sida finns och även ett helt uppslag.
Det sista slår läsaren direkt i ögonen, men blev inte helt lättläst. Texten är lagd i det gula och griper inte ögonen lika mycket som färgen (ovan).
Uppslaget är öppningen till det tyngsta reportaget: tolv sidor om om en terrorcell.

Eftersom magasinet är i ett mindre format är också texten ganska liten. Den går att läsa, men jag förordar alltid en grad större. Läsning blir lättare så, särskilt om texten är längre.
De här tolv sidorna är kanske inte tunga, då texten delats i kortare bitar på varje sida.
I två andra spalter reagerar jag direkt för att det är svårläst: dels redaktionsrutan i början och en spalt längre bak om finska krigsbarn.

Blocken Ingång i början, och Kultur och Agenda på slutet, har sidor med svart ram runtom. En profil på avdelningarna med korta artiklar.
Tyngden finns i reportagen som samlats i mitten.
Förutom de tolv sidorna om terrorcellen, finns åtta sidor om när en grupp högerextremister ville hindra organisationen NGO:s hjälp till migranter och flyktingar på Medelhavet.
Avdelningen Granskning får också tolv sidor om högerextrema grupper som vill komma fram i rampljuset.

Texterna är inte helt lätta. Reportagens rakare ton finns i flera artiklar, men många andra får räknas som personligare åsikter och kampanjtexter.
För läsaren gäller det också att vara insatt i vad alla namn står för: NGO, The right staff, Infowars/PrisonPlanet, Defend Europe, all-right-rörelsen, NMR...
På 68 sidor blir det mycket för den intresserade läsaren att fånga in.

Allt är snyggt förpackat, kraftfulla öppningsuppslag med dragarbilder, hyfsade andra bilder med många personporträtt som som hålls i mindre storlek. Grafik används på ett fåtal ställen. Layouten är stram och fin, och släpps loss i uppslaget Granskning där de lyckats lägga text i grå bakgrund som ändå blev fullt läsligt. Inte alla klarar med det (ovan).

Bara två annonser finns, från fackförbunden If Metall och Byggnads.
På ett uppslag tackar Expo tolv företag och organisationer för att de ger sitt stöd. Förmodligen är de generösa. Lösnummerpriset 85 kr kan nog inte täcka allt i detta påkostade magasin.
Expo vann inget pris. Men de är värda nomineringen och bör ha fallit på mållinjen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar