måndag 5 juni 2017

Tunn Metro på väg att fladdra bort


Tunn och sladdrig. Inget lokalt.
Klara signaler för en papperstidning på avveckling.
metro var en gång en ganska pigg papperstidning, gratis i, eller nära, bussar, tåg och tunnelbana.
Nära finns den fortfarande, men ingen verkar läsa den.

Sveriges största nyhetstidning kallar sig Metro. Det beror på vad man menar med nyheter. Mycket är kanske nytt för många läsare, men nytt som nyligen hänt är det mindre av.
Skåne står det i vinjetten i min edition. Men något skånskt hittar jag knappt. En liten notis är från Lund – hemvården hade missat en brukare i rullstol. En halv sida i fredagstidningen tipsar om ”Fem sköna skånska badställen”. De fem är formulär 1 A som alla badintresserade känner till.
Några få annonser kan också kopplas till Skåne.
Det var allt på en hel vecka.

Metro inleder med insändare, debatt och kolumn med en krönikör. En vanlig öppning i många tidningar. Inget är lokalt kopplat till någon utgivningsort.
Annonser för olika spelbolag får stort utrymme, vissa dagar hela mittuppslaget (t h), annars enkelsidor. En trend som kan visa var annonsörer finns. Kvällspressen har sina vinannonser som dominerande.

Förut såldes fredagstidningen ut med avdelningen Wkd, vilket ska tolkas som weekend. En bra vinjett, kortare artiklar, piggt presenterat. Fräscht och tempofyllt. Jag gillade satsningen.
Nu verkar Wkd tagit sommarpaus, om det nu ska tolkas som att inget intressant finns i weekenden.
Denna fredag är det lite andra artiklar: Nio experter varnar för sommarens musikplågor. Citronglass att göra själv. Yoga med klassiska sommarhälsningar. Och så de fem skånska badplatserna.
Tre sidor långläsning om studentfirande är förstås en aktuellt ämne.

Mest är det läsning som räknas till feature – underhållning.
10 anledningar att besöka Hongkong” dominerade sidan 1 en måndag. Knappast något som skapar riv och slit efter tidningen.
Andra stora inslag i veckan var om somriga plagg och detaljer som gör kjolen (nedan), de mest inspirerande herrbloggarna på Instagram om mode och sexexperter om dating online.
Annars är det som räknas till nyheter lagt på Inrikes och Utrikes, mest bara enkelsidor, ibland två.
Sporten är kort, ofta bara en sida med rikssvenskt eller internationellt (t h).
 
I mixen, som kan uppfattas som omväxlande, finns förstås flera intressanta artiklar som kan fånga läsarna. En större artikel var om Sveriges enda seniorboende för HBTQ-personer (nedan vänster sida). Kamratposten fyller 125 år och fick också utrymme. Bilar och motor får en sida i veckan.
På ett sätt är Metro bra – texterna är korta och det blir tempofyllt.
Men alla säger att en tidning som vill överleva måste satsa på lokalt material. Metro måste bli mera lokal i storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö för att fånga läsare.

Klara signaler säger att Metro inte längre lockar läsarna. I tidningsställen ligger alla exemplar kvar, på bussar som jag åker finns ingen tidning, alla – precis alla – sitter och flippar på sina mobiler.
Turbulensen har varit stor kring tidningen. Ny ägare, snabbt avhopp och en ny till som visar sig ha stora skulder.
Metro har också fått en ny chefredaktör, Staffan Erfors, som hoppat runt på flera chefsroller i medievärlden utan att ge några bestående avtryck av framgång. Tiden på Metro blir nog inte lång – inte för själva tidningen heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar