måndag 20 mars 2017

Nyfikna lockas att bli lite smartare

Nyfiken och vill bli smart?
Mer än du redan är..?
Magasinet Forskning & Framsteg satsar hårt på att värva nya läsare.
En påkostad och snygg värvningstidning ramlade ur ordinarie morgontidningen. Åtta sidor som visar vad magasinet vill.
Kort utdrag på olika typer av innehåll, snygga sidor och attraktivt presenterat.
Nyfikenheten väcks absolut. Och vem vill inte framstå som lite smartare.

Vanligtvis brukar åtminstone jag bli lite skeptisk när forskare presenterar sina upptäckter.
Macchiarini-affären på Karolinska
Ovan: reklamtidningen
förstärkte intrycket.
Detta är också en liten bakgrund till reklambilagan.
- Forskning & Framsteg ges ut av en stiftelse som har till uppdrag att sprida information om forskning och forskningens villkor. I tider när vetenskapliga resultat och journalistik i ökad grad ifrågasätts tyckte vi det var extra viktigt att göra reklam på ett lite mer seriöst sätt. Att berätta vilka vi är och vad vi står för, säger chefredaktören Patrik Hadenius.
Omslaget på Forskning och Framsteg, med olika djur och en rubrik inkastad lite på snedden, kan ge kännas lite rörigt och ge intryck av en barntidning.
Öppningsuppslaget (ovan) har samma lekfulla intryck, men texten är en saklig redogörelse. Djur kan genom olika läten kommunicera med varandra. Babianer för mycket oväsen, men en zebra eller gnu kan tjuvlyssna och avgöra om de bara bråkar med varandra eller varnar för fiender.
Som alla andra magasin är öppningssidorna en mjukstart med korta artiklar: en plastfilm kan kyla huset i sommarhettan, självkörande bilar ska träna i Göteborg, ostrester blir spindeltråd och musorgan kan odlas inuti en råtta (ovan).
Tyngden är de längre artiklarna. Alla frestar med attraktiva öppningsuppslag. Rymdsonden Cassini har i 12 år rusat fram med 25 km i sekunden för att nå Saturnus. Snart är det dags att kraschlanda. Snygg grafik, inte alltför svår för en ”vanlig” läsare, visar vägen.
Dykan-
de turister hjälper till med att rädda de ungefär 75 procent av jordens alla korallrev som är hotade.
En ny typ av material – perovskit – håller på att arbetas fram för att göra solceller bättre och billigare (ovan t h). Det tog en stund innan texten förklarade vad det är för material. Men det är en gul vätska ”som enkelt kan göras hemma i köket”. Riktigt så enkelt är det dock inte.
Texterna är hyggligt lätta för ”vanliga” läsare som är ”nyfikna på allvar”.
Det gäller dock inte artikeln på åtta sidor om den svenska skolan (ovan). Texten är skriven av en professor i pedagogik, vilket knappast kan innebära konsten att skriva. Här var det tungt, tungt, långa stycken med ”tråkiga”ord, siffror, grafik och rapporter från PISA och TIMSS. Det var också ett material som inte var helt lätt att göra enkelt
- Vi har en mycket blandad läsekrets. Lite fler lärare, men annars är det verkligen alla möjliga yrken och från hela landet. Av läsarna är nästan hälften kvinnor och hälften män, säger Patrik Hadenius.
Layouten är lätt och uttrycksfull, framförallt de kraftfulla öppningsuppslagen. Här krävs lite tanke och fantasi för att få fram en läslockande inledning. Anna Lundin, som är AD, gör här ett bra jobb. En del signaler känns igen från andra tidningar, som gula överstrykningar av vissa ord och linjer som dras mot någon liten bild.
Forskning & Framsteg sitter i samma lokaler som de andra tidningarna Patrik Hadenius är inblandad i som ägare och chef för Vetenskapsmedia: Språktidningen, Modern Psykologi, Modern Filosofi och Populär arkeologi.
- Vi har ett samarbete och sitter i samma lokaler, men alltså olika ägarformer.

De här tidningarna som förnyat magasinvärlden de senaste åren. Patrik Hadenius har själv några favorittidningar.
- Vi-tidningen är jag imponerad av. Bland utländska är jag fortfarande förtjust i Wired. Sedan köper jag också ofta Flygrevyn och Båtnytt. När jag går i tidningsaffären hittar jag dessutom nästan alltid någon udda rolig tidning. Det finns många bra och smarta tidningar.
FoF har bara sju annonser och det kan verka i minsta laget. Patrik Hadenius oroas inte av det.
- Annonserna ger ett litet extra tillskott, men de står för ungefär 5 procent av omsättningen. Jag tror att ett skäl till att det går bra är att vi mest förlitar oss på prenumerantintäkter. Vi satsar på kvalitet och en ganska liten utgivning.
Upplagan under 2016 var 31 200 så de bör ge en stabil inkomst. Och med reklambilagans erbjudande om fem nummer för 99 kronor ramlar nog fler prenumeranter in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar