måndag 16 januari 2017

Nyfödd - blek och svårläst


Nyfödd – baby och tidning.
Förväntningar och spänning brukar vara stor under graviditeten.
Förlösningen bör sluta i lycka och glädje.
När det gäller nyfödd tidning är det inte alltid så.
Gravid och nyfödd är ett nytt magasin som är färglöst, blekt och svårläst.
Omslaget är elegant. En gravid kvinna sitter i ovanlig soffa med guld och glans.
Pappret är lite tjockare, vitt och fint. Ryggen är limmad. Rubrikerna diskreta.
Det känns klass över magasinet när det ligger i handen.
Rubriken på omslaget ”Så tacklar du förlossningsrädslan” antyder inte smärta, skrik och blod (insidorna visas ovan).
Här är första missen. Den rubriken hör inte till bilden. Rätt rubrik ligger i stället i liten stil högst upp på sidan. Kvinnan på bilden blev gravid vid första dejten. Den rubriken skulle lagts i bilden för att koppla ihop bättre.

Insidorna skapar direkt en besvikelse. Blekt, svårläst text. I vissa delar helt omöjliga att läsa. Typsnittet seriffer används i en mycket tunn och smal variant.
Redan på sidan 5 är det tvärstopp (ovan). I en svag blå bakgrund ligger en text. Överst kan jag läsa vem som är fotograf till omslagsbilden, modellens namn och vem som gjort make up och hår.
För att kunna läsa det som står under måste jag plocka fram förstoringsglaset. Med ansträngning ser jag att det är Francke Medier AB som ger ut magasinet, att det är tryckt i Lettland, att förlaget äger rättigheter till innehåll och kan återge det på hemsidan och andra sammanhang. Register förs över kunder och de kan begära utdrag ur register.
Vinstskatt som tidningen ordnar betas av vinnaren.
Men ingenting om någon redaktion, telefonnummer eller mejladresser.
Chefredaktör är Johanna Francke och hon skriver en inledning på motstående sida. Inte heller här är texten lätt att läsa. Det går, men graden på bokstäverna är liten, kanske 8 punkter. Ögonen tröttnar fort.
Så fortsätter det i hela magasinet – liten text på artiklarna växlas med notiser i liten blek seriffer.
Bilderna är inte många, i stället är det genomgående teckningar och illustrationer.
Öppningssidorna kan ge signaler om att det mest är förtäckt textreklam:
Olika prylar som mamman ”måste ha” och olika hudkrämer.


Johanna Francke skriver själv en artikel om infuzion – en väg att släta ut rynkor in ansiktet med hjälp av hyaluronsyra (ovan). En metod för att slippa använda nålar. Johanna ha själv testat det på en salong och hon rekommenderar metoden. Artikeln avslutas med att adress, telefon och hemsida till salongen.
Fyra sidor visar vårens trendiga mode för mammor och pappor. Bilderna är små. Fyra sidor visar lämpliga julklappar som läsarna kan vinna. (magasinet kom ut före jul).
De flesta tidningar brukar inledas med olika småplock, men här var det mest svårläst smygreklam.

En tidning för gravida och nyfödda borde förstås innehålla många mammor och barn – men här lyser de mer med sin frånvaro.
En artikel är kopplad till omslagsbilden. Angelica Karlsson, känd från Karlssons i TV3, har fått missfall och blivit gravid igen (ovan).
Angelica har fått hjälp med hår och make up och är lika stylad som på omslaget.


En annan mamma berättar att hon drabbades av förlossningsdepression. Hon finns med på en liten rund bild i svartvitt (0van). Artikeln illustreras helt av stora teckningar av hus. En märklig grafik.
En kort artikel handlar om havandeskapsförgiftning och illustreras av en bild som troligen är en fotomodell.


Sen är det helt slut med människor i bild. Några bilder på babys finns dock. Resten illustreras med teckningar.
Artiklarna tar förstås upp intressanta ämnen: hur farligt det är med socker, när amningen strular, förlossningsrädslan och graviditeten vecka för vecka. De många teckningarna ger en märklig profil. Jag tycker det skulle varit starkare och gripa läsarna mera om det varit mammor som ställt upp i bild och berättat.
Åtta sidor visar vegetarisk julmat med läckra bilder till (ovan).

Gravid och nyfödd säljer sig som ”magasinet för moderna föräldrar”. Kanske hittar den sin nisch där som motvikt till konkurrerande tidningar där mera ”vardagliga” föräldrar berättar.
Layouten är stram, breda textspalter och mycket vitt. Enkelt utan att krångla till det.
Kanske är det ”moderna föräldrar” som ska recensera den. Jag tycker dock den är svårfångad i brist på människor i bild och främst för att texterna är svåra att läsa.
Jag har inte fått tag i layoutaren Ellen Maria Eriksson och fått veta hur hon tänkt.


Fyra och en halv sida annonser är ganska magert på 84 sidor. Om nu inte också flera sidor med olika produkter också är en form av förklädda annonssidor.
På näst sista sidan finns en stor annons från säljansvarige Jeanette Broman:
”Vill du synas i vårt magasin?”
Det tror jag inte annonsörer vill.
Först bör Gravid och nyfödd göra texterna synliga.
Sen kanske läsare och annonsörer vill vara med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar