måndag 10 oktober 2016

Piggt om jobbfixare men lite svagt för ögonen


Entreprenörer behövs om nya jobb ska fixas fram i Sverige.
entreprenör heter ett magasin ”för företagsamt folk”.
Omslaget väcker lite nyfikenhet - tufft i svartvitt och sedan 70 insidor med framgångsrikt folk som startat verksamheter och skapat jobb.

Det börjar bra – och dåligt.
Bra – med korta nyhetsartiklar på max en sida, konsekvent uppbyggt med 2- eller 3-radig rubrik i vänsterkant: nya jobb, brister som avslöjats, en konkurs som undveks, snabbväg för nyanlända, tjejen som tog revansch på mobbarna i skolan genom att starta ett företag.

Dåligt – därför att flera texter är bleka och svårlästa. Redaktionsrutan är helt omöjlig att läsa utan förstoringsglas.
Här finns också flera texter i mitt hatobjekt – typsnittet seriffer i blekaste varianten.
Sidan med ”16 småföretagsfientliga förslag” innehåller också ett 17:e – nämligen själva sidan som är läsfientlig. Blekt och svårfångat för ögat. Det förekommer även på sidor längre fram, ibland lagt på svag bakgrund i färg.
Entreprenörerna bakom tidning bör byta ut typsnittet. När tidningsläsande minskar, måste texterna vara klara - och gärna korta - och gå direkt till ögat.
I mittblocket kommer fyra större reportage med längre texter: en (k)lurig man i Sveg - Andreas Vurals - (bild ovan) kom på att skapa färgglada lurar som nu används av kändisar och dyker på kända ställen. En kvinna - Petra Wadström - kom på den strålande idén att rena vatten med hjälp av solen. I Vindeln i Västerbotten tillverkar några företag världens bästa skogsmaskiner. Framgångsrika verksamheter. En del experter kompletterar med råd till alla idésprutor om hur de analyserar den egna idén.
Även här är texterna i ganska liten grad. En höjning med en grad i storlek skulle vinna mycket. Bra luft mellan raderna underlättar läsningen,

I bakvagnen kommer linjen från framvagnen igen – korta artiklar, alla med tvåradig rubrik i vänsterkant. Flera exempel på framgångsrika företag, blandat med goda råd om hur fällor undviks.

Layouten är stram och kan kanske ses som stel, när alla sidor är uppbyggda på samma sätt med en ofta 2-radig rubrik i vänsterkant.
Bilderna imponerar inte direkt, frånsett till de fyra stora reportagen. Mest poserar personen och tittar in i kameran, men ofta har de en positiv utstrålning och det räcker långt.
I några bilder är det raka klipp in och där läggs rubriker. Inte alltid vackert, men det ger en viss profil och inget viktigt i bilden försvinner.

Entreprenörer behövs för att lyfta Sverige och entreprenörerna bakom denna tidning bör nog fundera på om de inte ska höja alla texter med en grad i storlek och även ge lite mer svärta.
Det skulle ge magasinet ett rejält lyft!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar