måndag 19 september 2016

Snyggt förpackat Skåne - men mycket reklam/info


Svartvitt foto och en svag ton av gult i logo och rubrik.
Ett snyggt omslag som drar blickar till sig.
Den svaga gula tonen är lite skånsk färg och personen på omslaget är mycket Skåne: Anita Ekberg.
Anita är kanske inte riktigt uppdaterad för dagens yngre läsare.
Magasinet Skåne säljer det här numret på nostalgi och lite äldre läsare


Omslaget ger en fläkt av ett magasin med klass. Limmad rygg, glansigt papper i omslaget, vitt lite mattare på insidor, lättläst text, fina bilder. Layouten är lite stram utan extra utsmyckningar. Vad jag kan peka på är att vita, versala bokstäver i gul platta inte är helt lätt för ögat. Men allt annat kommer fram på ett fint sätt.
Magasinet Skåne påminner lite om Vi och Vi läser. Men så är också samma formgivare inblandat - Staffan Frid.


Skåne är lika med bördig jord och det är huvudtema i numret. Skördetid är lite mer än äpplen i Kivik. Tomater, svamp och spannmål - dinkel - är annat som trivs i den skånska myllan. Olika odlare presenteras i korta texter och fina, färgstarka bilder.
13 skördefester att besöka avslutar reportaget.
Detta är ett exempel på det genomgående temat i magasinet - att lyfta fram skånska företagare och deras verksamheter.
En mix av journalistik och info.


"Det goda livet" heter inledningen med korta notiser om aktuellt inom musik, teater, konst och krogar.
Mera kommer i slutet som handlar om shopping och krogar i det sydligaste landskapet.
Affärsägare med sina butiker och krögare med krogar presenteras i text och bilder. Listor följer på krogar och fikaställen med namn, inriktning och prisnivå (ovan).
En mix av både reklam och tips till de som vill ut och röra på sig.


Mera rörelse blir det när vandringsleder presenteras. Skåne är inte helt platt. Här bjuds på en fläkt av Grand Canyon, svindlande höjder, vildmark, hav och skog. Fina bilder kan locka de som vill ge sig ut till fots och själva upptäcka.
Så är hela magasinet - tips till skåningar och andra intresserade som vill upptäcka saker som de kanske inte vet så mycket om.


Två stora reportage finns. Anita Ekberg från omslaget får 12 sidor (ovan). Mest är det ett utdrag ur en ny bok om henne och läsarna lockas att vinna några exemplar. Fina, men tidigare kända bilder och förstås den mesta av alla: Anita i Fontana di Trevi från filmen La Dolce vita.
Den välkände trumpetaren Håkan Hardenberger får åtta sidor (nedan). Sammanträffande nog är Håkan engagerad i Malmö Chamber Musik som pågår den här veckan.


Bara Skåne och mycket info och reklam. Sett ur den vinkeln kan jag tycka att magasinet kan delas ut gratis på olika ställen. Men priset 49 kronor är inte avskräckande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar