måndag 29 augusti 2016

Hösten blir mörk i hemmen


Sensommar med nästan tropisk värme.
Men hösten och mörkret väntar.
Heminredningsmagasinen är redan ute och visar vart det går.
RUM hemma lockar med rubriken "Inred för en mysig höst".
På omslaget och insidorna slår hösten till ordentligt: brunt, svart, mörkt.



RUM hemma är mer en tjock och glansig reklamkatalog än ett redaktionellt inredningsmagasin.
Det tar 31 sidor med rena annonser och sidor med utvalda prylar i bilder som någon i redaktionen valt ut, innan det första reportaget kommer. Om jag nu kan kalla det reportage.


En kvinna i Norge föll pladask för ett svinstall och bestämde sig för att göra om det till sin bostad (bild ovan). Hela andra våningen målades helt i svart. Enkla brädväggar, kraftiga takbalkar, rå golvplankor, synliga springor mellan väggplankorna och kring fönster, fritt luftinsläpp i taksprånget.  I bottenvåningen är de rå betong och tegelväggar. Oisolerat och inga synliga värmekällor. Hur det här kan vara en bostad är svårt att tänka sig, ens under varma sommardagar.
Jag ser det mera som en ovanlig fotomiljö för reklambilder. Och mycket riktigt driver kvinnan en inredningsbutik i Oslo.


Svarta väggar och mörkt blev det också när en man i Bristol hittade sin drömlägenhet i gregoriansk stil (ovan). När han flyttade in var allt beige och creméfärg, men han ville ha något murrigt och ombonat. Förvandlingen skedde i etappar och lyckan kom när den murriga heltäckningsmattan revs upp. Därunder fanns ett svart trägolv. I sovrummen behölls de beige väggarna och stora fönster släpper in ljus.
Även den här ägaren driver in inredningsbutik. Det gjorde han inte är lägenheten skaffades, men eftersom inga lämpliga möbler fanns fick han starta en butik också.


Helvita linjen på alla väggar är en trend som stylister och mäklare älskar. Det lockar köpare och säljer bra. Men när en stylist fick uppdraget att göra om en tvåa i Stockholm, så åkte det vita ut (bild ovan). Väggarna blev genomgående grå. Möbler, mattor, golv och tavlor fick gå i brunt, svart eller mörkt blått.
Det var inredningsreportagen, om de nu kan kallas så, gjorda av personer som jobbar med inredning. Tonen i texterna är efter standardformuläret: familjen/paret hittade av en slump sin drömbostad och bestämde sig för att skapa ett personligt hem. De både bevarade och rev ut, gjorde om, blandade nytt och gammalt, gjorde överraskande upptäckter och kom i efterhand på att en del gör de aldrig om. Men slutresultatet blev ett hem de är nöjda med. Så som körschemat brukar vara när sådana här texter skrivs.

En skön kontrast och mera folkligt är det när en kvinna visar upp sin tvåa. Helt vanliga möbler, många i rent trä och av typen populära auktionsfynd. Akvareller och kärleksbrev dekorerar väggarna, kökets pinnstolar och skåpens insidor är målade i pastellfärger, golvet är schackrutigt.
Mer färger blev det också när magasinet granskar Miami. Mest är det olika exteriörer och gnistrande neon. Färgstark inredning visas också i en lägenhet i Phoenix i USA. Givetvis är ägaren verksam inom inredning och design.


Tema i magasinet är kök vilket visar sig mest vara ett fotokollage av kökets mest använda och föga trendiga prylar - vispar, slevar, potatisskalare, formar, durkslag, byttor och saxar...

Om det är mörkt i inredningsbilder så är det ljust, luftigt och lätt för ögonen på de andra sidorna.
Visst kan läsarna få inspiration när de vill göra om hemma, men de 148 sidorna ser jag mest som en reklamkatalog, med snygga saker, vad de kostar och finns att köpa, med en bra bredd från olika företag. På inredningssidor är det ofta det som läsaren frågar efter när de ser bilderna.
49 kronor är ett lågt pris. Olika möbelföretag kan ha liknande kataloger, men då är de gratis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar