måndag 27 juni 2016

Vacker reklam som borde vara gratis


Momento - ett ögonblick mina läsare. 
MOMENTO heter en nytt magasin. Den kan gå att bläddra igenom på ett ögonblick.
Den kan också bli en stunds njutning för ögat på tjusiga saker.


Någon riktig tidning är inte Momento. Det är mest ett reklam- och annonsmagasin för glassiga produkter: klockor, juveler, sport, konst, champagne och karriär. 116 sidor på tjockare, kartongliknande papper.
"För den medvetna mannen och kvinnan" heter det på omslaget.


Det här är första numret som kommer ut på svenska - och engelska. All text är skriven på både språken och ligger bredvid varandra på sidorna.
Förebilden är ett danskt magasin och det finns en reklambyrå utanför Köpenhamn med samma namn som magasinet. Enligt deras hemsida vill de ge mera läsning bakom annonser och produkter.
I Danmark är magasinet gratis när det delas ut bland samarbetspartner. I Sverige kostar premiärnumret 79 kronor.


Chefredaktör för den svenska varianten är Britta Rossander. Hon skriver i programförklaringen att det varit ett nöje att producera denna tidning. Britta hoppas läsarna får njuta av innehållet och veta något som de inte visste.
Britta är inblandad i olika andra magasin, bland annat ett om klockor. Och mycket klockor är det i Momento också. På 36 sidor hittar jag texter och annonser om klockor. 


Britta skriver flera texter om dem. Stora varianter i feta bilder. Klockor verkar höra ihop med bilar och stjärnor. Momento besöker en klassisk bilracing där ett klockmärke är sponsor. Ett japanskt märke ger ut en modell som är okrossbar. Några billiga varianter är det inte som omskrivs. Ett märke har en modell för 445 100 kr.

Lyx och flärd. Exklusiva dofter för kvinnor. Zlatan har kommit med också.  "Medvetna män" kan dofta som han gör "i livet och friheten  utanför planen". Somrigt, fräscht och maskulint med en doft av citrus.
Eleganta produkter. Guld, silver och diamanter. Lyxiga smycken. Dansk magi från ett smyckeföretag i Köpenhamn.


Champagne handlar om ett familjeföretag som fyllt 150 år och har en dryck som "kännetecknas av renhet elegans och finess". Ett annat märke är "vågat, strålande och oerhört elegant".
En nydesignad bil hyllas som "snygg, läcker och härligt större". En cab testkörs för att uppleva det härliga med vind i håret. "En rolig och modern bil som är ytterst snygg".
Resor kan gå till Seychellerna, "paradisiska öar", eller städer och dolda pärlor i östra Europa.
Spanska ridskolan i Wien, med magnifika hästar som klarar mycket avancerad dressyr, besöks.


Sådan är tonen. Grunden i texterna är att alltid ösa beröm över produkten eller de som intervjuas. Artiklar inleds ofta med "Momento har har valt ut... Momento träffar..."

Att det handlar om ett reklammagasin märks också med att de sjutton första sidorna är stora annonser. Och den första stora artikeln är ytterligare en signal. En reklamman och styrelseproffs får berätta om sitt konstintresse och sitt eget varumärke.
För de som kanske lockas att söka jobb i ett känt företag eller varumärke, som finns 10 bud som fungerar i ett CV.


Snyggt förpackat, fin layout, matt vitt papper, lättläst för den som vill ha mer reklam och info i text än vad vara annonser och bilder ger. Mest är det blädder och njutning för ögat.
För en reklamtidning rakt igenom. Den borde vara gratis för de som vill ha den.

*    *   *
Ett spanskt momento kan det också bli för läsarna av denna blogg. I semestermånaden juli blir inläggen lite färre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar