fredag 11 januari 2013

Medieåret 2013: Lars Yngve - Nya Upplagan

Lars Yngve är tidningsarbetaren i Ystad som går sin egen väg med den kulturinriktade gratistidningen Nya Upplagan. 
- - - - - - - - - 

"Tidningar utan själ och hjärtat på rätta stället blir inte långlivade"

*Vilka tidningar tror du kommer att läggas ner/slås
Lars Yngve
samman under året? 
- Jag är nog inte riktigt rätt man att besvara en dylik fråga eftersom jag själv driver en tidning som egentligen inte ska kunna existera! Men spontant kan jag känna att tidningar utan själ och hjärtat på rätta stället sällan blir långlivade. Vad jag menar med det är den typen av tidningar är alltså de som spekuleras fram av ointresserade människor: konsulter, coacher, mediakännare och den typen av löst folk, som i många fall fått en "position" tack vare det kända bananskalet…

*Hur klarar sig de klassiska familjetidningarna?
- Det är tidningar som jag inte har någon koll på alls. Men, de äldre människorna blir modernare och om de klarar av att förnya sig utan att frångå sin familjära stil så tror jag de kommer att klara sig på trogna prenumeranter. 

*Se två år framåt - var står din tidning då?
Lars och Maria Yngve jobbar ihop.
- Om två år kommer troligtvis Nya Upplagan även ut i Göte-
borg. 
- Vi går vår egen väg och är inte påverkbara av vare sig trender eller diverse läsarundersökningar. Vi har en oerhört  stark tidning med bra skribenter och är dessutom oberoende. Detta har folk bra koll på numera och vi får massor av feedback från läsare som tycker det är befriande med en tidning som inte startats för att blidka annonsörerna. En oberoende tidning för oberoende folk med integritet.

*Ser du någon nisch/ny tidning som har en god chans att etablera sig?
- Har absolut ingen aning, det är bättre att du frågar lallarna med fina titlar på engelska… Alla tycks numera, hur obetydliga de än må vara, ha långa fina krångliga titlar på engelska. Själv kallar jag mig rätt och slätt enbart för tidningsarbetare. Men jag får en hel del uträttat trots denna blygsamma titel :-)

*Vilka råd har du till unga nyutbildade journalister?
- Att tänka självständigt. Att inte enbart alltid bara göra som man blir tillsagd. Men det gäller generellt alla, oavsett vad man sysslar med!

*Vad anser du om presstöd?
Decembernumret
- Som alla i kulturvärlden vet om så får vi inget presstöd. I år har jag inte ens skickat in någon ansökan. Jag vet deras kvalifikationer som sitter där och det är inga personer som jag kan respektera för sitt kulturarbete. Så länge regelverket är som det är och det sitter människor som inte presterat någonting speciellt men som likafullt får betalt för att bedöma vad andra presterat, kan det inte bli annat än kalkon. Det gör ingen nytta att reta sig på dessa personer eller instansen, de sitter tryggt på sina feta rövar, och jag har passerat det stadiet. 
- Men ingen kommer att komma ihåg dessa personer för sin stora kunskap eller kreativitet, det är det positiva jag brukar erinra mig när jag tycker det är för jävligt som det går till.

PÅ MÅNDAG: Pelle Andersson, A4.
Tidigare: Olle Lidbom, Vassa Eggen, Thomas Mattsson, Expressen, Patrik Hadenius, Språktidningen, Helena Giertta, Journalisten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar