måndag 23 januari 2012

Nobben av Statens Kulturråd - Nya Upplagan laddar med idéer och gerillakrig

Strålande tider, härliga tider… Hönshjärnorna i Statens Kulturråd har även i år avslagit vår ansökan om kulturstöd. Ni trodde förmodligen att jag gått i ide, men icke, möjligtvis skulle man kunna kalla det för att gå i idé!

Lars Yngve (bilden), chefredaktören för Nya Upplagan i Ystad, skriver rakt och öppet i sin blogg vad han tycker om Statens Kulturråd.
- En tidning från Skåne har ingen hög prioritet. Däremot delas det ut flera hundra tusen till andra förlag som skrattar och har roliga personalfester.

Juryn anser att tidningen inte har tillräckligt hög kvalité.
Bedömningen är lite märklig. I Nya Upplagan är det texterna som talar. Layouten har inga yviga utsvävningar.
Här finns i senaste numret en stor intervju med Ulf Lundell. Texter av Eva Dahlgren, Noam Chomsky, Jonas Hallberg. Åsa Waldau skriver om kristen musik och många andra recensioner finns om musik och böcker.
Bland övriga som brukar skriva är Susanna Alakoski och Björn Ranelid - och de gör det helt gratis!

* Om du får stöd - vad skulle du främst använda det till?
- Jag skulle fortsätta att tänka i egna banor, använt pengarna på ett klokt vis och portionerat ut dem på medial gerillaföring.
* Har du känt annat stöd - från sponsorer och läsare?
- Ja, jag får oerhört mycket stöd från medarbetare och för varje motgång och svårighet så får jag nya medarbetare som tycker att Nya Upplagan är en oerhört viktig tidning. Det är just detta, att så många läsare och medarbetare bryr sig om det vi gör som gör att man knyter näven i fickan vid motgångar och fortsätter. Folk vet också hur mycket jag jobbar och hur mycket som ska fungera. Men, som många hävdar, jag är envis och har aldrig varit rädd för att jobba mycket.

* Alla tidningar gör nu besparingar. Vad tänker Nya Upplagan dra in på?
- I mitt fall så betyder det att jag får dricka 10 koppar kaffe om dagen i stället för 20...
* Var står Nya Upplagan om två år?
- Om två år så är vi etablerade även i Göteborg också. Jag har en plan. Det har jag haft sedan starten 2006, och det är väl det som det handlar om, att hålla fast vid sin strategi.

* Din fru är också med i tidningen och jag antar hon håller ordning på allt. Vem av er är mest boss - hemma och på tidningen?
- Min hustru Maria (bilden) är alltid chef. Vad det handlar om är samarbete och samförstånd. Att diskutera problem tillsammans, se möjligheter och lösningar, och det tycker jag vi är bra på. Det är väl så ett äktenskap ska fungera, oavsett vad man nu sysslar med, att man stöttar varandra.

* Säg något helt fritt som du skulle vilja framföra till Statens Kulturråd?
- Jag tycker det är synd att det inte är människor som sitter där som själv presterat någonting av värde. I övrigt så är det märkligt att man i en statlig myndighet inte ens behöver motivera sina beslut, utan kan strössla ut pengar år efter år till verksamheter som bygger sin verksamhet på detta. Det ska väl inte vara ett straff för oss andra som tvingas kämpa och lyckas - mot alla odds - att vi lyckas överleva? Ändra reglerna så att man enbart kan få ett belopp en gång, åtminstone under en 5-årsperiod, det borde vara rimligt. Att ingen tänkt på det? Detta är ett råd som Statens kulturråd får av mig rent gratis.
- Jag vill inte bli någon som gnäller över uteblivet stöd. Alla ska få samma förutsättningar och det ska vara någon form av rättvisa, det är allt jag begär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar