fredag 26 februari 2010

S - flopp eller ess på skvaller?

S - en ny tidning om skvaller med lite finare touch.
S ska, enligt tidningen, stå för Stjärnor, Snabb, Snygg, Spännande.
S som i Sveriges Smartaste Snackisar.
Jag skulle vilja lägga till: S som i Skåpmat!

Efter en genomgång är omdömet klart:
Gammal skåpmat i glassig förpackning!
Ingenting känns nytt.
Det har skrivits många gånger förut i andra tidningar.
Rubrikerna kan väcka nyfikenhet:
*Så lever Sveriges rikaste kvinnor.
*Vad hände med Victorias vänner?
*Helena Segers okända bakgrund.
Men så uttömmande svar finns inte i artiklarna. Det är hämtat från kända arkivuppgifter. Knappast något är nytt och dagsaktuellt. Bilderna är i de flesta fall också gamla.

Färgstarkt och bildrikt på kändisar och kungligheter. Sveriges 8 hetaste framtidslöften. Kortare reportage på Emma Pernald och Isabella Scorupco. En ruta kopplas till flera artiklar om hur de hänger ihop - nätverket av familjer, barn, släktingar, kompisar.
Allt för att läsaren ”…ska känna dig uppdaterad, känna att du har koll och kanske fick lära dig något du inte kunde innan och du inte hade aning om att du ville läsa om”, skriver chefredaktören Pamela Andersson.

Vimmelbilderna är från Elle-galan, Idrottsgalan, M:s Mappiegala och Guldbaggegalan. Det är flera veckor sen de hölls! S som i Sent.
Lite tyngt ges med ett stort reportage om ett slott - som drömhem - och långläsning om Prins Charles och Camilla Parker Bowles.

S chefredaktör lyckas få en intervju den svårfångade Elisabeth Tarras-Wahlberg och tycker det är ”...fantastiskt exklusivt att kunna sitta ner i Salongens eleganta hörna (sofftyget i mjukaste sammet) och därtill lyxen att få ställa frågor - och faktiskt få svar - på hennes fantastiska liv”.
Mest blir det bara om året som rådgivare åt emiren i Qatar.
Och lite om det bästa minnet av kungafamiljen - avtackningsmiddagen som de ordnade i höstas.
* Det låter spännande - berätta!
- Det var en oförglömlig middag på Drottningholm med mycket omtanke och gästfrihet. Mera vill jag inte berätta.”
Det var allt. S som i Snopet.

Tarras-Wahlberg är anlitad som tidningens krönikör. Men hon tuggar mest om Victoria och Daniels sju år tillsammans ”…och det är oerhört roligt att på nära håll följa hur bröllopet närmar sig med stormsteg.”
Hon måste bli vassare på att skriva längre fram. På nära håll.

I bakvagnen kommer något som kallas Din weekend.
Kroggourmeten granskar en liten lyxkrog, vinkännaren väljer vinkejsarens nya flaskor, en hotellbar i Dubai är värd att se och några sidor produktreklam för smink, skönhet och mode.

S som i Spännande. Nej. Det mesta har stått i kvälls- och veckotidningar. Bilderna har setts förut.

S som i Snabb. Tidningen är inte snabb. Den kommer var 14:e dag och då är allt innehåll minst tre-fyra veckor gammalt.

S som i Snygg. Kanske är den det. Tycke och smak. Alla sidor är färgstarka och pappret är glänsande.

S som i Sågad.
Det är länge sen jag kritiserade en tidning så mycket!
Något som sågats kan göra succé - det har visats förr - men mindre i tidningsbranschen.
Det är köparna/läsarna som avgör.

Så vem ska då lockas av S?
Namnet känns fel - inte minst ett valår.
Formen är lite annorlunda, men det är egentligen tidningen Queen som förvandlats. Drag känns också igen från internationella förebilder och Aftonbladet och Expressens försök med kändistidningar.

Det kan vara Amelia Adamos namn som säljer den. I S är hon bara i bakgrunden
Amelia är en skicklig tidningsmakare.
Vid 60+ kan det vara läge att trappa ner. Men Amelia vill göra ett försök till.
Kanske gör Amelia misstaget som en gammal boxare som går en sista match för mycket?
Det är S som i Spännande att se vad läsarna tycker.

onsdag 24 februari 2010

Kvällsstunden - en härlig tripp i nostalgi

Sympatiska Filip, Små goda råd, Småprat med läsekretsen, historiska händelser, följetonger…
Nostalgin flödar - riktigt härligt och charmigt.
Kvällsstunden heter tidningen och har kommit ut sedan 1939. En gammaldags tidning som mår hur bra som helst!

Här finns inga ålderkrämpor - den gamla stilen är hur aktiv som helst.
Människor som gjort något lyfts fram - eller historiska händelser.
Många läsare skriver artiklarna också. Och de är vassa läsare som har koll på varandra, insändarsidan är livlig med både åsikter och påpekanden.

Det är varmt, jordnära, positivt och mänskligt.
Och långa texter. Bilderna är få och små och läggs i utkanterna på sidorna - det blir texttungt.
Läsekretsen är veteraner som gärna vill uppleva lite av ungdomstiden.
Starkast är tidningen i Småland, Jämtland, Gotland och Halland.
Och i USA! Där är det den största svenskspråkiga tidningen.

Bo Pettersson är chefredaktör som ser till att stilen bibehålls.
- Kvällsstundens medvetna satsning är att vara bäst i Sverige på nostalgi. Där fyller vi ett behov. Vi ser det som en stryka att ha en äldre läsekrets. De äldre har visserligen färre år kvar i livet än fjortisar, men de håller fast vid papperstidningen. Och i åldersgrupperna 60-70 år går det bra att nyrekrytera läsare.

Tidningen älskas av sina läsare och kallar sig själv för unik.
Det får vi hålla med om. Ta en titt på det här innehållet:
Rubriker: En dramatisk händelse från Holmögadd i södra Kvarken, Zorn och idrotten, Dragspelsprofilen (331 st har hittills presenterats!), Carl Oscar Jonsson - en snille från Bäcksteda, Arabiska Felix - Lyckliga Arabien, Slott med ruggig historia…”

Härliga små vinjetter: Gammal dikt, Frågor och svar, Små goda råd, Problemhörnan, Skämt och Humor.
Långa följetonger: Moster Vera, Den där Elsie.
Tecknade seriefigurerna heter Sympatiska Filip, Adamson, Agaton, Kaspersson.
I Köp och Sälj hittar vi vad som efterfrågas: Fattig-Jons Kolojoxsalva, knappdragspel, tomatfrön (lägg en tjuga i ett frankerat kuvert så kommer fröna), gamla vykort, pennor (även icke fungerande)…

Nära 54 000 läsare betalar varje år sin prenumeration.
I år tillkom 2 000 ny prenumeranter, de flesta på prov, men de återkommer nog.
Bara en liten annons fanns med från Läkarmissionen.
En kontaktannons kostar hundra kronor och Köp och Sälj 40 kr.
Tidningen har en omsättning på 25 miljoner.
Ekonomer och räknenissar i andra medier måste förundras.

Man måste beundra Kvällsstunden. Envetet håller den kvar vid den gamla stilen och lyckas behålla läsarna.
Framtiden verkar tryggad. I varje nummer finns en hel sida med teckningar från barn.
Nu står en ny stor läsargrupp och väntar - 40-talisterna.
Kan Kvällsstunden anpassa till den stora gruppens ungdomstid och nostalgi så är läsekretsen säkrad.
Men layouten får nog piggas till lite.
40-talisterna ser det med lite modernare ögon.

måndag 22 februari 2010

Bråkigt i och kring kvinnors affärstidning

Mäktiga män och väna kvinnor - affärsvärldens schabloner.
Passion for Business är en affärstidning för och om kvinnor som vill vända på det.
Passion for Business tar det på allvar - kvinnor lyfts fram.

Signalerna är klara: tjejer ska visa självförtroende, bli tuffare och ta för sig. För egentligen har ingenting hänt de senaste åren - män tar fortfarande de ansvarsfyllda posterna.
Dock blir det både komiskt och lite utmanande när Erik Penser redan i början dyker upp i en annons för sitt eget bolag i en stor svartvit bild och klassiskt direktörpose vid skrivbordet.
Och Fredrik Reinfeldt får också stort utrymme - men han hyllar kvinnorna som lyft fram honom.

Bråk är temat - Sveriges bråkigaste kvinnor. Kvinnor måste bråka för att komma fram.
Och bråk var det visst också på tidningens redaktion när den körde i gång. Viljor gick inte riktigt ihop.
Inte helt ologiskt heter också chefredaktören Bråkenhielm

Svenska är inte riktigt fint inom business. Medarbetarnas titlar och vinjettord är på engelska.
”Sales & Marketing Director” låter lite vassare än försäljnings- och marknadsdirektör.
Och det heter ”Startup” i början, inte Ingång/Inledning som i andra tidningar.

Första stora reportaget handlar om Sveriges bråkigaste kvinna - Jessica Löfström, vd för bemanningsföretaget ExpanderaMera. Klädd i blåjeans och med hjälm på huvudet. Det var i stallet hon lärde sig bli bråkig och effektiv.
Texten är på svenska, med översättning till engelska direkt bredvid i lite mindre stilgrad.

Sen är det genomgående svenska i en lättsam blandning.
Annonser finns för väskor, smycken, krämer, plastikkirurgi och avkoppling på spa…
Anna Anka hyllas - det är inte fel att jobba hårt för att bli rikt gift. Miss Inga från Mellerud visar hur det går att modemässigt bli en Anna Anka med second hand-kläder.

En liten söt bil duger inte för för kvinnor i karriären. I en bilduell jämförs BMW X1 (bild) och Lexus IS med lite kul testfraser:
”Komfort - som att sitta i vardagsrummets bekvämaste möbel mil efter mil… ”gör parkering busenkel, smiter in i gluggar i parkeringsfickor…”

Businessskvinnor kan precis som män få det att röra ihop sig ibland:
Mogna kvinnor tar vad de vill ha - en yngre älskare. Det är en amerikansk trend med cougars - skogslejon som lyfts fram som förebilder.
Och Malena Ivarsson antyder i ett annat svar att det inte är helt fel att gå sängvägen.
Samtidigt varnar en krönikör för kontorsromanser.

Mycket är sig likt från affärsvärldens tidningar, här är det bara med kvinnligt stuk, men inte mycket mjukare.
Typsnittet i texten är dock lite annorlunda, samma i rubriker som i text, en bredare stil. Lite ovant i början, men när ögonen vant sig är den lättläst. Lite mer svärta kunde den ha.

lördag 20 februari 2010

Störst och bäst - gapet bara ökar!


Nu är det bevisat - den här bloggen är störst!
Trenden blir starkare för varje dag.
Gapet ökar markant till konkurrenter.
Ingen annan blogg gapar så mycket om tidningar!

Bloggen har läsare över hela Sverige, men även i Danmark och Finland.
Inloggningar från New York, Bangkok, Washington, Moskva, Peking, Tel Aviv, Australien och Nya Zeeland, visar det ökande intresset i övriga världen.

En räckviddsmätning av Ovetsku (Ovetenskapliga undersökningar) ger ännu mer imponerande siffror:
När en person tagit fram sidan på skärmen hänger tio nyfikna till över axeln för att också läsa!
Vår enkät (se nedan) visar också läsarnas uppskattning.

Undersökningen och diagrammet är något annorlunda ut än andra mediers redovisningar. (se här bredvid).
Det beror på att de lägger samman, räknar ihop och gör det omöjligt att syna verkligheten.
Det faktiska styrkeförhållandet kommer därför inte fram.

Framgången är förstås glädjande. Vi tackar för förtroendet och lovar att bli ännu bättre.
Den positiva trenden ska fortsätta under 2010.
Ingen tidning ska känna sig säker på att inte bli granskad.
Intressanta och aktuella personer ska komma med i intervjuer och analyser.

Vår undersökning lämnar inget tvivel.
Det är den enda undersökning som visar just denna bloggs framgång.
Hur man än räknar så vinner den!

**Vad tycker du? Mejla! Klicka i profilen till höger i toppen för adressen.

VAD TYCKER DU ÄR BRA MED BLOGGEN?
T L-bg, Thailand-Småland:
- Suverän blandning av intervjuer, ris och ros - från ett proffs och tidningskis.
Patrik H, Stockholm:
- I bloggvärlden är det oftare det kritiska och elaka som dominerar. Men du är glad och letar efter vad som är bra. Det gillar jag!
Ann-Britt, Malmö:
- Jag gillar den för att den är seriös. Att den dessutom är vacker layoutat förhöjer läsvärdheten. Man märker att ett proffs med ambitioner ligger bakom.
Calle R, Lomma:
- På hindiska: उपयोगी आपरेशन (betyder NYTTIG OPERATION.) Jävla bra. Och förvånande.

Lars Y, Ystad:
- Bloggen går från klarhet till klarhet med sin bevakning av de svenska tidningarna. Tidningsbloggen drar till sig fler och fler läsare. Med all rätt.
Göran L, Uppsala:
- Finurliga och proffsiga funderingar kring både utseende och innehåll. Och en inblick i tryckt medier som man inte visste att de fanns.

torsdag 18 februari 2010

Nya Vi gnistrar till!


Vitare. Visuellare. Vitalare. Vidgjord.
Det känns i händerna. Det syns för ögonen.
Tidningen Vi har gjort ett lyft.

Den nya formen ger tidningen ett mer attraktivt magasinstuk.
Allt kommer fram mycket bättre.
Vi har upplevts som en präktig tidning, men lite tråkig.
Tempot har höjts i den nya formen.

Bilderna har alltid fått utrymme i Vi.
En skulptur från en isfestival i Kina gnistrar till i början.
Ett uppslag med grafik över norrskenet glänser några sidor längre fram.
Övriga bilder är direkt kopplade till reportagen.

Två längre reportage bär upp.
I framvagnen får skådespelaren Jonas Karlsson åtta sidor.
I bakvagnen kommer en belysning av den italienske politikern Berlusconi på sju sidor.
Däremellan kortare artiklar, oftast på en eller två sidor.

Kultur får ett stort utrymme - på ett lättsamt sätt.
Rappa recensioner av böcker och lite om film växlade med korta personartiklar.
Och mat förstås - sex sidor om bönor.
Det ger bra tempo i läsningen.
Allt attraktivt förpackat.

Texten i artiklarna är lättlästa. I de större reportagen är det två bredspalter per sida. Smalare spalter, eller tre på en sida, är alltid attraktivare i tidningsläsning. Men det är en smaksak.

Men jag måste ge stark kritik mot ett typsnitt i vissa texter!
Det är sansseriffer. (Det är här en sådan stil, Verdana.)
Den är inte alltid lättläst.
I Vi är den extremt svår att läsa! Det gäller nog alla ögon och alla åldrar.
Det är bara tråkigt och jobbigt för ögonen.
Stilen kräver mer svärta för att vara läsbar och gärna lite större grad!
Här måste Vi fixa till det!

tisdag 16 februari 2010

Hockey-Bibel - vackert för ögonen

Bibeln är här igen med Aftonbladet.
Hockey-Bibel inför OS.
Snyggt, glassigt, genomtänkt.
Aftonbladet är bra på att förpacka.

Hela tidningen är välplanerad med fina, välregisserade bilder och fyndig koppling i rubriker. Mycket har lagts på layouten.
Det blir mest för ögonen.
Inget är överraskande så att läsaren tänker ”….det här har jag inte läst förut”.
Artiklar om Foppa, Lidström, Murray, Zäta och alla de andra stjärnorna har det skrivits spaltmil om i huvudtidningen. Här kommer det igen - i snygg förpackning.
Storstjärnor från andra länder porträtteras också.


















Softade bilder. Skuggningar. Inkopieringar.
All teknik i Indesign och Photoshop har utnyttjats.
Både snyggt och en lätt överarbetad lekstuga.
Det är en tidning att spara.
Men räcker det för att sälja?
På 116 sidor finns bara 11 helsidesannonser och där ligger inte pengarna.
Med 29 kr för tidningen och utan konkurrens från Expressen kanske Aftonbladet lyckas.

måndag 15 februari 2010

Dags för nya grepp bland kvällstidningarnas bilagor

Söndag har varit en bra dag för kvällstidningar, men nu sjunker upplagorna.
På några veckor har AB gjort förändring av nyhetstidningen - mera tunga reportage och bakgrund till veckans händelser.
Nya Söndag är nästa steg. Och där biffar Aftonbladet upp sitt självförtroende:
”Super-Söndag, skön läsning, bästa, härligaste, största aha-upplevelser, smartare, snyggare och lite vuxnare…”

Tidningen är snygg, lättläst och har egen form i layouten.
82 sidor, varav 13 annonser.
För tio kronor blir det billigt.
Men inget nyskapande.

Innehållet för söndagstidningarna följer en standard:
Kändisintervju, livsstil, människoöde, mat/vin, resor, sex/samliv, prylar/plock, hälsa/må bra, mode, smink, korsord och pyssel.
Lite av varje för alla. Ett sammanfattande utdrag av vad vecko- och månadstidningar har.

Söndag verkar vilja nå kvinnor i 30-35-årsåldern.
Det är inga köpare av nyhetstidningen.
Kanske inte heller deras män.
Uppföljningen av läsarreaktioner (bild till höger) följer också en välkänd standard.
Tidningen sticks i händerna på ett antal människor - alla fångades på Stockholms central - som helt förväntat hyllar tidningen: ”Superb, snygg, fräsch, mycket att läsa…”
Här valdes läsare i 50-60-årsåldern - en grupp som nya Söndag knappast vänder sig till.

Kvällspressens nyhetstidningar börjar samarbeta med flera partners.
Specialtidningar för motor, datorer, mat, hälsa, mode och motion lämnar materiel som huvudtidningen säljer på.
Där finns nog nästa steg - att helt släppa egna bilagor och lämna över det till specialtidningarna:
En nyhetstidning och en valfri vecko/månadstidning för ett paketpris.
Det bästa för två parter.
Säljare och räknenissar funderar nog på det.
Läsarna har börjat vänja sig.

I MORGON: Aftonbladets Hockey-bibeln!

torsdag 11 februari 2010

Kvällstidningarnas kamp om OS-läsarna

Guld! Super! Bibeln! Fest! Störst! Bäst! Allt om…
OS börjar och i veckan kom kvällstidningarnas OS-bilagor.
De tävlar i en klass om att vara bäst för läsarna.
Här är en genomgång med medaljutdelning…

Sidor: Aftonbladet 164, Expressen 148.
Pris: AB 29 kr, Expressen 20 kr.
Omslaget: AB har en leende Charlotte Kalla med nymålade röda läppar och OS-ringarna målade i pannan. Inte helt nytt, men en glad signal mot köparna. Helena Jonsson i mindre bild.
Expressen har skidskytten Helena Jonsson, blågul luva och varmt leende, men känns ändå lite okänd. Ett minus: surgubben Boork var infälld i bild och störde glädjen.
Guld till AB

Krönikörerna: Aftonbladets Lasse Anrell ser fram emot OS och listar svenska guldmedaljer - fem stycken!
Expressens Mats Olsson ägnar sig mest åt gamla minnen från tidigare OS han upplevt. Bara i ett litet stycke ser han att Sverige är en skidnation igen.
Båda har varit med ganska länge och ger lite trött intryck.
Inga medaljer

Redigeringen: Aftonbladet utnyttjar fullt ut den nya tekniken i Indesign.
Infällningar av rubriker och text i bild, blandade typsnitt, färger som tonas ut, skuggningar… Snyggt i flera fall, men ibland överarbetat och svårläst. Lite lekstuga.
Expressen har på de stora öppningsuppslagen samma teknik som Aftonbladet. Tanke och uppbyggnad är exakt likadan. Reportagen är färre än i AB så det blir inte så mycket lika som bär. Mer stramt intryck.
Guld till AB

TV-guiderna: Expressen är klart bäst. Fler siffror i statistiken från tidigare OS. Bättre svärta i texten. Bäst är grafiken med teckningar och förklaringar till de olika grenarna.
Aftonbladet är ljust, starttiderna är tydliga men den mindre texten lite svårläst. Grafiken med förklaring till grenarna är tydlig, men inte lika utförliga som hos konkurrenten.
Lätt förvirring i båda om vilken dag tävlingstiderna gäller. Den kanadensiska tiden förskjuter det.
Guld till Expressen

Bilderna: Med fler sidor har Aftonbladet en uppvisning i fina bilder och lika mycket en uppvisning i hur tekniken kan användas för att förbättra originalen. Verkligheten har gjorts vackrare. I några fall verkar det vara studiobilder som blivit inkopierad i en bakgrundsmiljö.
Med färre reportage har Expressen också färre bilder. De flesta är tävlingsbilder.
* Två lika som bär: Expressen har Anja Pärson i SISTA CHANSEN, i Aftonbladet är det Anjas SISTA SHOW.
Aftonbladet har PERFEKTION med skidstjärnan Emil Jönsson i vallningsboden, Expressen har JAKTEN PÅ PERFEKTION med Charlotte Kalla i samma miljö.
Guld till Aftonbladet


Ishockey: Expressen ger allt med förväntade förhandsreportage om Foppa, Zäta, Bengt Åke och kravet på guld. Alla länders lag är presenterade och tre experter ger analys om varje lag. Komplett och komprimerat.
Aftonbladet har bara några spelarreportage, kort presentation av de 12 länderna och spelprogrammet. Det kändes futtigt. Men - Aftonbladet fläskar nästa vecka på med en hel Hockey-Bibel på 116 sidor med allt om OS-hockeyn.
Guld till Expressen

tisdag 9 februari 2010

Nya Upplagan fortsätter sin egen väg - nu mot Stockholm

Lars Yngve (bilden till höger) i Ystad fortsätter gå sin egen väg.
Hans tidning Nya Upplagan har fått ny form.
”Djärvare, fräckare och mera omtalad”, sa Lars Yngve före premiären.
Nu är den här - lika ”osannolik” som föregångaren.
- Jag gör som tidigare - en tidning jag själv vill läsa, säger Lars Yngve.

Här är det läsning som gäller - text, text, text… Ett fåtal teckningar bryter av.
På förstasidan (till höger) finns bilder, men inga rubriker, bara namn på personer som artiklarna handlar om - och hela redaktionsrutan! Den ligger under logon - Nya Upplagan. Även logon är i samma typsnitt som andra ord, men i mindre storlek.
- Vårt nya stilgrepp är ovanligt och så pass ”vågat” att vi fortsätter att sätta griller i huvudet på alla som sitter och kalkylerar, analyserar och subtraherar.

För formgivningen har Marcus Gärde (bilden till höger) anlitats. Även han följer sin egen stil.
- Tidningens typografi är inspirerad av den tidiga asymmetriska typografin som växte sig stark i Schweiz och Tyskland under tidigt 50-tal. Den ifrågasatte värderingar som funnits under lång tid.
- Jämn högerkant gav problem vid sättning. Det märks även i dag vid automatiska avstavningar. Ojämn högerkant sparade tid och försvårade inte läsningen.

- Formen ska vara en motpol till dagens tidningar där tanken, likt snabbmatskedjor är: vi ger bara läsaren vad den vill ha!
- Att utmana läsaren och ta ansvar för den kreativa utvecklingen är inget som vi bryr oss om!
På andra uppslaget möter dock en utmaning: innehållsförteckningen (bild bredvid) - på ett helt uppslag! Och det är tabloidformat.
- Nya Upplagan representerar en idé och en tanke om fritt ord samt att bryta mot rådande ideal och värderingar. Detta måste givetvis återspeglas inom den grafiska formen.

(Nya Upplagan använder genomgående sanseriffer som typsnitt. Dit hör bland andra Futura, Franklin och Ariel. Detta är ett sådant typsnitt. Jämför med övriga texten som är Times.)

- Att sanseriffer skulle vara mera svårlästa är i stort sätt en myt. Det har främst med vana att göra, säger Marcus Gärde.
- Om dagens unga lär sig från tidig ålder att läsa sanseriffer i brödtext kommer ögat att vänja sig vid det.

Texterna saknar helt mellanrubriker. Det blir lätt att ”tappa raderna.”
- Mellanrubriker är inget jag bestämmer över utan det är författarna själva som väljer i många falla att inte ha det. Det kan komma att förändras i nästa nummer. I intervjuerna lyfts redan nu frågor fram i avbrytande stil.
Lars Yngve skjuter in:
- Nytänkande är inte farligt, det är nyttigt och bra. Jag kom just att tänka på att runstenarna inte hade några mellanrubriker, men tydligen gick det att läsa ändå!

- Jag hoppas att läsarna blir nyfikna på att läsa i stället bara för att skumma igenom rubrikerna. Vi är besvärliga, kräver engagemang och tuggmotstånd, säger Lars Yngve.
- Bara för att alla tidningar har Anna Anka på omslag och långa artiklar med henne, så anser jag inte att hon presterat något av värde som är tillräckligt för att uppmärksamma i Nya Upplagan.

Men något saknas i nya numret - den tecknade serien Mäktige Månsson - Österlens beskyddare!
Månsson borde ha många uppdrag och lösningar för det insnöade Österlen. Har han själv blivit insnöad? Är han ute och skottar snö?
Månsson saknas!
Även Nils Ude saknas - profilen som på genuin österlen-skånska filosoferade kring det mesta.

Lars Yngve har mött en väldigt positiv respons. Läsekretsen är ung.
- Av den nyfikenhet och alla människor jag möter som kommenterar tidningen, så finns läsarna mellan 18-30 år.
Nu vill han sprida tidningen utanför Skåne. Nyss hemkommen från en promotionturné i Stockholm ser han att intresset finns. Det gäller mest att lösa distributionen. Så långt norrut kan han inte, som nu, själv köra ut tidningen. Här ser han begränsningar i sin övriga linje.
- Jag har en idé och en vision och håller mig till den. Jag följer min egen övertygelse, säger Lars Yngve.

söndag 7 februari 2010

Heikki Vesa: Eliten kommer att läsa papperstidningar

Tidningschefer har sagt sitt om sina tidningars framtid.
Men vem kan veta vad som händer med papperstidningar i framtiden?
Kanske astrologen Heikki Vesa ser något ljus!
Han fick uppdraget att göra sin analys.
- Det har varit en aning jobbigt för mig att försjunka in i tidningsvärlden, säger Heikki, men så är blev det.

Varsågod - Heikki Vesas syn på papperstidningar - exklusivt för denna blogg:

”Papperstidningens tid är inte ute, men den kommer att bli mindre omfattande och mera exklusiv. Den blir dyrare och mer påkostad. Innehållet kommer att vara mer socialt och kulturförstärkande och mindre politiskt kollektivt sammanhållande.

I ett samhälle som kännetecknas av kulturella, sekulära och religiösa subgrupper, kommer papperstidningen att ha ett fortsatt liv. Den blir ett uttryck för den egna identiteten. På samma sätt som vi kopplade böcker, musik och teater till en framgångsrik medelklass, kommer tidningarna att få en liknande social funktion.

Den mångkulturella miljön kommer att resultera i en underground tidningsflora. Elitgrupper kommer att stödja papperstidningen. Den blir ett uttryck för deras elitism. Vi kommer att få ett stort antal Expressen och Aftonbladet som skall befästa den egna kulturen eller religiösa särarten.

* Expressen och Aftonbladet kommer att finnas kvar, men i en mer särpräglad form, där de företräder intressen tydligare. De får närmast en tidskriftkaraktär.

* Dagens Nyheter behåller sin ställning som ett välrenommerat medium för den ”utbildade klassen”. Den tidningen måste man ha för att vara samhälleligt informerad.

* Lokala tidningar kommer att finnas kvar i vissa bruksliknande orter, där nostalgin kommer att flöda och tidningen utgör den sammanhållande och mentalitetsbevarande kraften.

* Damtidningar och modetidningar kommer att ges en mer ”könslös” utformning eftersom intresset för familj och personligt uttryck förstärks. Fädernas deltagande i familjelivet och deras intresse för den egna stilen blir allt tydligare. Det innebär att tidningarnas chefredaktörer måste utveckla sitt synsätt och se de nya möjligheterna. I annat fall kommer de att ersättas av nya ”dam”-tidningar.

* Folks beroende av trender upphör inte. Trendintresset har en djupare psykologisk betydelse än vi har föreställt oss: Förändring och förnyelse är en del av identiteten. Däri ligger också tidningens betydelse, den ger både stabilitet, tillhörighet, förändring och symbolisk distans. Digitala medier kommer aldrig att ersätta tidningen, men vara ett komplement till den.

Tidningarna kommer alltid att vara något som man förehåller sig till, men digitala medier är något för alla.

Fotnot: Heikki Vesa skriver horoskop i bland annat Expressen/Kvällsposten/GT, Hemmets Journal och Får jag lov.
www.heikkivesa.se

fredag 5 februari 2010

Lättsamt och glassigt för 60+

Livet vid 60+ är inte grått - det är färgstarkt med ledighet och tid för njutningar.
Nya Veteranen speglar det.
2010 blir tidningen ett glassigt magasin.

Alla 40-talister räknas nu som inne i båset och 50-talisterna knackar på dörren!
En stor grupp som inte vill vara pensionärer.
De känner sig unga, vill vara aktiva, njuta av friheten, resa och kanske extraknäcka lite.

* Ulf Wickbom och Lena Katarina Svanberg, journalistveteraner, listar sina 10 punkter av det bästa med livet vid 60+.
* Carl Jan Granqvist tycker de äldre ska ha rätt till god mat och mycket kärlek.
* En uppslag rekommenderar en kärleksmiddag på Alla hjärtans dag: mangodrink, crudité med basilikadipp, ankbröst med sallad och rödvinssky, romdränkt chokladmuffins med exotisk frukt…
* Tips om viner, filmer, konst, böcker, hälsa och må bra och många sidor med reseannonser.

Njutningsfullt, glassigt - och lättläst.
Typsnittet i brödtexten är en fullträff! Här borde fler tidningar kunna ta efter.
Sidmixen mellan de större reportagen och sidorna med kortare texter gör läsningen tempofylld.
Det är ett magasin med klass.

Men visst påminns det om att livet kan ha en skröpligare sida.
En helsidesannons tipsar om att ”börja året med ett nytt liv” - med en ny rullator. En annons lockar med en ”skön nyhet” - stödstrumpor. En annan med att ”vi kan käppar” - ihopvikbara och blommiga.

En del äldre veteraner har klagat på att nya magasinets blanka papper speglar sig och kan göra tidningen svårläst.
Gamla Veteranen (bilden till höger) var vanligt tidningspapper, lite mindre i formatet än kvällstidningar.

Fotnot: Veteranen är medlemstidning för Sveriges pensionärsförbund - SPF.
Första årgången1942 hette tidningen ”Pensionären - De gamlas tidning”. 1959 fick den ny form, 1979 blev den Veteranposten, 1989 och 1999 förändrades formen igen och 2004 blev den Veteranen.

onsdag 3 februari 2010

Chef pumpar in självförtroende i chefen

Chefen vet bäst!
Och chefen har tur!
Dessutom är chefen smartare än andra.

Chef heter en tidning för och om chefer.
Vad kan vara bättre efter en enkät bland chefer att granska en cheftidning?
Chefen går inte miste om budskapet: det här är din tidning!
På varje sida möter ordet chef många gånger i rubriker och ingress - och i texten förstås.
I tidningen gäller inte regeln att samma ord inte bör förekomma för ofta - och det kommer inte att gälla här heller…

Påståendet att chefen är smartare än andra bygger en undersökning av norska chefer…
Chef ger dock svenska chefer självförtroende.
En kvinnlig chef inleder på temat om jobbet är värt sitt pris eller det är läge att ge upp. Kvinnan gav inte upp - hon förändrade i stället sitt arbete. Av två andra manliga chefer gav en upp och en bytte jobb.

Sen är det män som är chefer, det markeras tydligt.
Rikspolischefen Bengt Svensson rättar till skärmmössan och ser väldig belåten ut på en bild över ett helt uppslag. Han får tre sidor till.
Längre fram är det greven Ian Wachtmeister som med bister syn blickar ut över ett helt bilduppslag. På nästa sida poserar han med tummarna i ett bälte med en sheriffstjärna.

Ett kul reportage är en genomgång av världens bästa och värsta chefer, som Hitler och Napoleon och var de skulle kunna ha tänkbara arbetsplatser i dag. Gustav Vasa hade kunnat platsa på Handelsbanken.

Goda råd ges:
* stärk ditt ego, sänk din skatt.
* Personalen fikar förstås för mycket! Råd: fika är viktigt, arbetstiden är kanske för lång, bjud dem på fikabröd!
* Ge feed back på rätt sätt. Analysera medarbetarna, dela in dem i färggrupper - gul, röd, grön, blå - ta dem sen efter bestämda punkter.

Allt är snyggt och lättläst förpackat, en kontrast till strama och glassiga affärstidningar. Korta texter, flera grafiska signaler och illustrationer. Rubrikerna är rappa och drar in läsaren, det är tempo och omväxling mellan reportage och mera rådgivande sidor.

Som bonus får chefen en liten pockettidning med en guide: du är en förebild.
Chef säger att den ökar mest - igen!

FOTNOT 1: Här förekom orden chef/chefen/chefer 20 gånger.
FOTNOT 2: I senaste numret (bilden till höger) finns bland annat schlagerfestivalens Christer Björkman (ett socialt geni och en idéspruta som inte ser några hinder) och curlinglandslagets Elisabeth Gustafsson (som inte styr så mycket utan ger ansvar till medarbetarna).